Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Z Andalusie do New Yorku: Evoluce Lorcovy poezie
Gozonová, Renata ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na vývoj, k jakému došlo v oblasti básnické tvorby u španělského básníka Federica Garcíi Lorcy, a to od jeho pobytu v rodné Andaluzii, po období, které strávil v New Yorku. Úvodem si představíme avantgardní literární hnutí oné doby. Detailněji se zaměříme na Generaci 27, ke které Lorca náležel, a na poetiku, jakou tito básníci pěstovali. U Lorcy se nejprve podíváme na jeho život, osobnost jako člověka a básníka a poté přistoupíme k rozdělení jeho tvorby na dvě období: Andaluzie - rozebereme si Lorcovu přednášku na téma "cante jondo" a dvě jeho básnické sbírky, typické pro Lorcu Andaluzana, Zpěv na andaluskou notu a Cikánské romance. New York - přiblížíme si Lorcův pobyt v New Yorku a na americkém venkově a jak se toto prostředí odrazilo v jeho knize básní Básník v New Yorku. Závěrem shrneme obě období jeho tvorby.
Samota v díle Juana José Milláse
Pěknicová, Veronika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje analýze dvou románů Juana Josého Milláse (El desorden de tu nombre a Soledad era esto), v nichž se zaměřuje na postavy, které se nacházejí se v těžkém životním období a cítí se samy. První část práce se zaobírá španělskou postmodernistickou literaturou po roce 1975 a jejími prvky, které lze najít v Millásově díle. Ve druhé, stěžejní části, se práce věnuje jak typologii postav, tak hlavnímu tématu samoty, jejími příčinami a vyústěním. Cílem je snaha o definování hlavních událostí, které mají vliv na vývoj a současný stav postav a zároveň porovnání prvků, které mají tyto postavy společné, nebo naopak rozdílné, s ohledem na to, zda se jedná o protagonistu muže, či ženu. Práce bude rovněž zaměřena na jejich charakter a vnitřní svět, na existenciální otázky, které si postavy kladou samy sobě, a na hledání ztracené identity.
Ztroskotání při zámořských plavbách: jejich ztvárnění ve španělských a portugalských písemných památkách 16. století
Marešová, Jaroslava ; Vydrová, Hedvika (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent) ; Binková, Simona (oponent)
Ztroskotání při zámořských plavbách: jejich ztvárnění ve španělských a portugalských písemných památkách 16. století PhDr. Jaroslava Marešová Abstrakt Práce se zaměřuje na studium španělských a portugalských vyprávění o ztroskotáních ze 16. století. Tato vyprávění líčící katastrofální ztroskotání na plavbách do Ameriky a Indie se řadí mezi díla, jež vznikala v 16. století v souvislosti se španělskou a portugalskou zámořskou expanzí. Jejich přínos bývá spatřován v tom, že představují určitý protipól k dílům oslavujícím objevování a dobývání nových území. Portugalská vyprávění o ztroskotáních vytvořila silnou tradici a ve své době se těšila velké popularitě u čtenářů. Vyprávění o ztroskotáních představují jedno z velkých témat portugalské literatury 16. a 17. století a portugalská literární kritika jim věnuje velkou pozornost. V této práci je podrobně analyzováno šest vyprávění o ztroskotáních, z nichž pět jich bylo sepsáno samotnými přeživšími. Španělsky psaných vyprávění o ztroskotáních je mnohem méně, nejznámější je dílo Álvara Núñeze Cabezy de Vaca. Dopis Maestra Juana o ztroskotání na mělčinách Serrana, druhé španělsky psané vyprávění, které je v této práci analyzováno, je mnohem méně známé. Přestože španělská a portugalská vyprávění vykazují mnoho společných znaků, bývají jen velmi zřídka porovnávána a...
Realismus v pikareskním románu
Šebelová, Markéta ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá realismem v pikareskních románech přičemž toto téma je analyzováno na základě poznatků literární teorie. Práce představuje jednotlivé pohledy na realismus v pikareskních románech, důraz je kladen především na tři základní díla utvářející základ žánru - Lazarillo z Tormesu, Guzmán z Alfarache a Život rošťáka. Tato díla jsou analyzována prezentována z pohledu českých i zahraničních teoretiků, přičemž je zde zachycen jejich postoj a přístup, který se v historickém kontextu často proměňuje. Cílem práce je podat souhrnný přehled v českém jazyce, vzhledem k faktu, že řada děl, jež se zabývají touto problematikou, je dostupných pouze ve španělštině. Klíčová slova: pikareskní román, Lazarillo, realismus, španělská literatura
Zobrazení ďábla ve španělské literatuře 17. století (Vélez de Guevara, Mira de Amescua, Calderón de la Barca)
Kalvodová, Nela ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Holub, Jiří (oponent)
Práce se bude zabývat zobrazováním ďábla ve španělské literatuře 17. století. Porovnám díla, která tuto tématiku obsahují, a budu hledat jejich odlišnosti a především styčné plochy. Cílem bude nalézt společné prvky typické pro danou dobu a oblast. K rozboru využiji čtyři díla známých španělských autorů. Budou to hry Divotvorný kouzelník od Calderóna de la Barky, Ďáblův otrok od Mira de Amescua, Ďáblův dvůr od Véleze de Guevara a román Kulhavý ďábel od téhož autora.
Z Andalusie do New Yorku: Evoluce Lorcovy poezie
Gozonová, Renata ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Ve své práci se zaměřuji na vývoj, k jakému došlo v oblasti básnické tvorby u španělského básníka Federica Garcíi Lorcy, a to od jeho pobytu v rodné Andaluzii, po období, které strávil v New Yorku. Úvodem si představíme avantgardní literární hnutí oné doby. Detailněji se zaměříme na Generaci 27, ke které Lorca náležel, a na poetiku, jakou tito básníci pěstovali. U Lorcy se nejprve podíváme na jeho život, osobnost jako člověka a básníka a poté přistoupíme k rozdělení jeho tvorby na dvě období: Andaluzie - rozebereme si Lorcovu přednášku na téma "cante jondo" a dvě jeho básnické sbírky, typické pro Lorcu Andaluzana, Zpěv na andaluskou notu a Cikánské romance. New York - přiblížíme si Lorcův pobyt v New Yorku a na americkém venkově a jak se toto prostředí odrazilo v jeho knize básní Básník v New Yorku. Závěrem shrneme obě období jeho tvorby.
Dětští hrdinové v tvorbě Miguela Delibese
Rejmontová, Karolína ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Poláková, Dora (oponent)
Cílem této diplomové práce je analýza dětských postav v románech Cesta, Můj synáček Sisí a Princ svržený z trůnu. Po krátkém shrnutí dětských literárních postav v Delibesově tvorbě se soustředíme na rozbor dětských hrdinů v již zmíněných románech Cesta, Můj synáček Sisí a Princ svržený z trůnu. Dětského hrdinu zkoumáme z různých pohledů, soustředíme se na společné rysy dětských hrdinů, na pocity strachu, důležitost prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, zabýváme se problémem dospívání a vývojem dětí, zaměřujeme se na způsob, jak se dětí vyjadřují a na rozbor humorných okamžiků, které vznikají z dětské neznalosti světa. V druhé části práce se věnujeme kompozicím děl, které Delibes plně podřídil tomu, aby co nejlépe vystihly záměr románu. Dětské hrdiny zkoumáme také v kontextu ostatních literárních postav. Neopomíjíme ani poukázat na společenské prostředí a související problémy, které ovlivňují dětské hrdiny. V závěrečné kapitole pak srovnáváme romány s filmovou tvorbou.
Obraz španělského krále Filipa II. ve španělské beletrii 20. století
ŘEZNÍČKOVÁ, Lenka
Bakalářská práce pojednává o obrazu španělského krále Filipa II. ve španělské krásné literatuře 20. století. Je rozdělena do tří hlavních částí. První část se věnuje představení osobnosti Filipa II. na základě poznatků moderní historiografie. Zabývá se nejen královým rodinným životem, ale také jeho vládou a představuje některé důležité osobnosti Filipova dvora. Druhá část stručně představuje tzv. černou legendu a její spojitost se španělským králem, Filipem II. Zaměřuje se také na její opak, tzv. bílou legendu. Poslední, třetí část je zaměřena na hlavní téma této práce, kterým je obraz již zmíněného monarchy ve španělské krásné literatuře 20. století. Cílem práce je zjistit, zda se tento obraz v průběhu 20. století mění v souvislosti s politickým a náboženským postojem autorů vybrané literatury. Sleduje také vliv doby, ve které byla díla vydána. Práce začíná úvodem a je zakončena závěrem, který je doplněn o resumé ve španělském jazyce.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.